About Images

Артём Дервоед

«Царь гитары» — так назвала Артёма Дервоеда французская Universe Guitare. Этот громкий титул подтверждается растущим международным интересом, активной звукозаписывающей карьерой и 16-ю первыми премиями престижных международных конкурсов. Артём Дервоед стал одним из наиболее ярких исполнителей на классической гитаре и постоянным гостем самых престижных мировых площадок, включая залы Берлинской и Кельнской филармоний, Tonhalle в Дюссельдорфе, Сarnegie Hall и Jordan Hall в США, Bunka Kaikan в Токио, Концертный зал имени П.И. Чайковского, Большой зал Московской консерватории. Его репертуар включает 33 концерта для гитары с оркестром, программы камерной музыки и сочинений для гитары соло от ренессанса до наших дней. Благодаря сотрудничеству с ведущими композиторами, которых Артём не только исполняет, но и вдохновляет на создание новых произведений, существующий репертуар для классической гитары постоянно расширяется.

Среди последних работ Артёма – мировая премьера (июль 2019) собственной транскрипции для гитары симфонии «Ню Шу: тайные песни женщин» для арфы, 13 микрофильмов и оркестра, современного китайского композитора, обладателя премий Oscar и Grammy Тан Дуна, исполненной с симфоническим оркестром Циньдао (Китай) под управлением автора. В июне этого же года состоялось выступление с Владимиром Юровским в Концертном зале имени П.И. Чайковского. Несколькими годами ранее – дебют в программе Большого фестиваля РНО: мировая премьера концерта Паганини/Госса для гитары с оркестром с Российским национальным оркестром под управлением маэстро Михаила Плетнева. 

Артём Дервоед – основатель фестиваля камерной гитарной музыки имени Пономарчука «Золотые грифы», сооснователь и артистический директор Московского международного фестиваля «Виртуозы гитары», который с 2006 года ежегодно проходит в Концертном зале имени П.И. Чайковского Московской филармонии. В концертах фестиваля принимают участие звезды мировой величины, такие как Пепе Ромеро, Сержиу и Одаир Ассад, пианист Борис Березовский, с которым в 2017 году Артём выступил дуэтом, исполнив произведения Шуберта и Кошкина, скрипач Дмитрий Ситковецкий и многие другие. На протяжении 15 лет фестиваль ежегодно представляет московской публике мировые и российские премьеры.

Артём Дервоед родился в Ростове-на-Дону. Он полюбил гитару еще в раннем детстве и стал первым российским исполнителем, одержавшим победу сразу на двух престижных конкурсах: имени Микеле Питталуги в Италии, и Ее Королевского Высочества принцессы Кристины в Испании. Гитарист получил образование в Российской академии музыки имени Гнесиных у профессора Николая Комолятова, в Академии «Киджиана» в Сиене (Италия) у знаменитого ученика Сеговии — Оскара Гильи, и в Гитарной академии Кобленца (Германия) у Аниелло Дезидерио. 

Высокий международный интерес позволил артисту осуществить ряд звукозаписывающих проектов, таких как выпуск альбома с музыкой русских композиторов на одном из ведущих лейблов классической музыки — Naxos (2008), вошедший в год релиза в десятку самых продаваемых альбомов камерной музыки лейбла. Известный английский журнал Classical Guitar написал в своей рецензии: «Если ваш бюджет позволяет купить лишь один диск из всей лауреатской серии Naxos, пусть этим единственным будет диск Артёма Дервоеда». В следующем году музыкант записал альбом с музыкой легендарного кубинского музыканта Лео Брауэра. Под названием Canticum, запись издана в 2019 году международной стриминговой платформой классической музыки IDAGIO. Диск Артёма Дервоеда «Призраки и тени» (Мелодия Рекордс 2015), вобравший в себя музыку Испании за период более чем 500 лет, был номинирован на международную премию в области классической музыки International Classical Music Awards 2016 (ICMA) в категории «Сольное исполнение». 

Артём Дервоед играет на струнах D’Аddario, он стал первым российским исполнителем на классической гитаре, ставшим артистом компании Yamaha Music Russia. 

“Нежное прикосновение и виртуозная креативная энергия.” Neuburger Rundschau (Германия)

Зал Верри буквально застыл перед высочайшим уровнем музыкального мастерства и технического совершенства “Царя гитары” […]. Удивительная точность исполнения красной нитью прошла через все сочинения, исполненные Артёмом Дервоедом, что является подтверждением исключительной виртуозности и оригинальности.” Il Cittadino di Lodi (Италия)

“One of the most outstanding classical guitarists I’ve heard so far…[who] is taking the classical guitar to a new level. To watch Mr. Dervoed’s stunning virtuosity combined with his deep musical insight…is more than fascinating.” Prof. Augustin Wiedemann, classical guitarist, presenter (Germany)

“An outstanding figure.” La Provence — Dimanche (France)

Universe Guitare (France) has famously dubbed Artyom Dervoed the “Tsar of the guitar”. This bold claim is backed by the growing international demand, an active recording career, and no less than 16 first-place awards in various international competitions. A regular guest on the world’s most prestigious stages, including the Berliner Philharmonie, Kölner Philharmonie, Tonhalle

Düsseldorf, Elbphilharmonie Hamburg, Carnegie Hall, Jordan Hall, Bunka Kaikan, Great Hall of the Moscow Conservatory and Tchaikovsky Hall, Mr. Dervoed is among the most eminent champions of the classical guitar. Having mastered the entire standard orchestral, chamber and solo guitar literature, he is significantly expanding the existing repertoire through collaborations with leading composers, whose works he inspires, commissions and performs.

In July 2019, Artyom Dervoed unveiled his own guitar transcription of Tan Dun’s epic multimedia work Nu Shu: The Secret Songs of Women with Qingdao Symphony Orchestra under the baton of the composer himself. Originally written for harp, 13 microfilms and orchestra, Nu Shu was commissioned by NHK and the Philadelphia orchestras in 2013. Five years later, Maestro Tan Dun invited Artyom Dervoed to transcribe the work for classical guitar.

Mr. Dervoed fell in love with the guitar as a child and became the first Russian to win two of the most prestigious contests, Michele Pittaluga Guitar Competition in Italy and Her Royal Highness Princess Cristina Competition in Spain. The international attention allowed him to focus on recording projects, including the album of works by Russian composers, which was released worldwide on Naxos in 2008 and became one of the top ten bestselling chamber music records that year. “If your current budget runs to just a single item, make this the one” advised the UK Classical Guitar Magazine. The following year, Mr. Dervoed recorded the music of the Cuban classical guitar legend Leo Brouwer. The album titled Canticum was exclusively released in 2019 on classical music streaming platform IDAGIO. His third album Ghosts & Shadows: Music of Spain (Melodia Records, 2015) representing a survey of the 500 years of Spanish music, was nominated for the ICMA Best Solo Performance Award in the “Solo Instruments” category. Just before the pandemic crisis Artyom Dervoed released his fourth album Paganini & Koshkin (Melodia, 2020). The album features Nikita Koshkin’s Megaron concerto, and the first-ever recording of Grand Quartetto – Niccolò Paganini’s Grand Sonata transcribed by Koshkin for guitar and string trio. The album brought the artist the second ICMA nomination and was acknowledged as “one of best recordings of the decade” by leading Canadian classical guitar source This is Classical Guitar.

A magnetic personality and a bona fide virtuoso, Mr. Dervoed has an active media profile in Russia. He is frequently invited to speak on TV and radio about the classical guitar, its historic significance, musical versatility and exciting future. The world premiere of Niccolò Paganini/Stephen Goss’ Guitar Concerto based on Paganini’s Grand Sonata for guitar and violin, with Mikhail Pletnev and the Russian National Orchestra, was nationally televised, reaching hundreds of thousands of viewers.

Among his recent world premieres — the Concerto for guitar and orchestra by living Russian composer Alexander Tchaikovsky (2018). Currently, his orchestral repertoire consists of no less than 33 concerti.

Mr. Dervoed teaches at the prestigious Gnesin Academy. Twelve highly anticipated lessons of Artyom Dervoed’s series of educational videos was released in 2017 — 2020, four more will be slated for release this year.

Artyom Dervoed is a founder of Moscow Guitar Chamber Music Festival “Golden Fingerboards” and the co-founder and Artistic Director of the annual Guitar Virtuosi Moscow International Festival, presented by the Moscow Philharmonic at the Tchaikovsky Hall. Its solo, chamber and orchestral performances are streamed online and have featured major international stars including Pepe Romero, Sergio and Odair Assad, violinist Dmitry Sitkovetsky and pianist Boris Berezovsky. The latter has recently collaborated with Mr. Dervoed on a program of classical and contemporary repertoire. In 2015 the festival opened with Mr. Dervoed’s performance of his own transcription of Beethoven Violin Concerto with the Svetlanov State Symphony Orchestra under the baton of Fabio Mastrangelo.

Born in Southern Russia, Mr. Dervoed began his guitar studies with Sergey Annikov, Elena Svetozarova and Leonid Reznik. He later trained with Prof. Nikolay Komolyatov at the Schnittke Music College and Gnesin Academy in Moscow, Oscar Ghiglia at Accademia Chigiana in Italy, and Aniello Desiderio at Koblenz Guitar Academy in Germany. Recognized as “a musician with a wide dynamic range, an intelligent and expressive phrasing, and a technical facility with no discernible limitations» (Editions Orphee, USA), he has received honorary scholarships from the City of Moscow, Vladimir Spivakov International Foundation, and the Russian Foundation for the Performing Arts.

Artyom Dervoed uses D’Addario strings and Nevaton mics. He is the first Russian classical guitarist endorsed by Yamaha.

Даты концертов:

16 июля в 15:00
К 100-летию Астора Пьяццоллы